Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Informasjon og ofte stilte spørsmål om NookBox

1. Om alarmanlegget

a. Er alarmanlegget FG-godkjent?

• Ja, alarmsentralen er FG-godkjent. Sentralen har FG-nummer SA-1112/18. Se FG-sikring. (HPGW-G5-RESA). Hvor mye du sparer på forsikringen avhenger av hvilket selskap du bruker

b. Kan jeg få alarm hvis jeg har husdyr?

• Ved husdyr inntil 27 kilo kan det settes opp en egen husdyrdetektor. Ved større dyr må disse evnt. låses inne i et rom uten detektor

c. Jeg har garasje. Kan denne også sikres?

• Ja, det kan settes inn en egen IR-detektor i garasjen, dersom denne ligger i tilknytning til huset

d. Kan alarmen monteres i min hytte?

• Ikke noe problem. Eneste krav er fast strømforsyning og bredbånd

e. Er anlegget barnevennlig/enkelt å betjene for eldre?

• Ja, det er veldig enkelt å betjene anlegget. Det er kun 1 knapp som trykkes for å aktivisere alarmen, og kun en 4-sifret kode (som barnet selv kan velge) for å skru det av. En melding kan også sendes automatisk til foreldrene sin telefon, når barna bruker sin kode for å slå alarmen av

f. Kan denne sentralen senere kobles til en bemannet vaktsentral?

• Ja, ettersom denne sentralen både er FG-godkjent, og har den kommunikasjonen som kreves av en moderne vaktsentral, er ikke det noe teknisk problem. Den brukes i dag av flere større vaktselskap

g. Hva gjør jeg dersom det går en alarm?

• Når det går en alarm vil du få push-meding (med lyd) på din smarttelefon. Du vil kunne se hvor alarmen er løst ut og hvilken type alarm det er (innbrudd, vann, brann etc.). Har du kameradetektor vil du også få 3 bilder fra kamera som detekterte bevegelse

Dersom du ser uvedkommende i huset kan du ringe rett til politiet selv. Evnt. kan du også ringe de nærmeste naboene slik at disse kan observere og melde tilbake hva de ser

h. Er det mange falske alarmer?

• Nei, det går så å si aldri ”falske” alarmer fra disse sentralene. Disse har i så fall årsak av åpne vinduer med blafrende gardiner, varmeovner eller lignende (i så fall kan detektoren flyttes) eller settes mindre sensitiv

i. Får jeg alarmoblater?

• Dersom du bestiller den anbefalte tilleggspakken (med SIM-kort, alarmoblat og support) får du tilsendt alarmoblater med varsling om FG-godkjent alarm tilknyttet alarm1. Dette er i de fleste tilfeller nok til å holde tyven unna!

j. Kan jeg montere alarmen selv?

• Ja, de fleste velger faktisk å montere alarmen selv. Du får den direkte tilsendt i posten og programmerer/monterer selv. Se Behov og Montering for ytterligere info

k. Kan jeg få alarmen ferdig montert?

• Ja, så lenge du bor i Oslo eller Viken, kan du bestille alarmen med montering mot et pristillegg på kr. 1500,- (tilbudspris!)

l. Er alarmen helt trådløs?

• Ja, alarmen er trådløs. Sentralen krever strømtilkobling, ellers er alt helt trådløs

m. Har alarmen nulighet for kablede innganger/utganger?

• Ja. Med en tilleggsmodul (I/O modul) har du mulighet for 1 kablet inngang og 1 kablet utgang. Kan f.eks. brukes til å styre en garasjeport. NB! Denne bruker ZibBee og har dermed litt kortere rekkevidde

n. Kan alarmen styres sammen elektronisk dørlås?

• Ja, alarmen er kompatibel med "ID-lock". Den er ikke kompatibel med "Yale Doorman"

0.  Har jeg behov for SIM-kort?

• Alarmen har innebygget bredbåndsmodul og GSM-sender. Uten SIM-kort vil alarmen miste all kommunikasjon dersom bredbåndet blir borte (pga av strømbrudd eller annet), derfor er SIM-kort anbefalt å ha som backup. Les om vår anbefalte tilleggspakke med SIM-kort her

2. Kostnader

a. Hvor mye koster sentralen og detektorene?

• Grunnpakken koster kr. 4 900,- Sjekk ut våre produkter for andre tillegg

b. Er det noen faste utgifter?

• Nei (men du kan få tilleggspakken med bl.a. SIM-kort fra oss for kr. 750,- pr. år)

c. Er det noen bindinger?

• Nei, det er ingen bindinger, og kunden eier anlegget fult ut etter montering

d. Er det mulig å utvide alarmanlegget til flere detektorer i ettertid?

• Ja, det er ikke noe problem. Bare bestill det du ønsker i ettertid, og du vil få beskrivelse i hvordan du selv kan programmere inn de nye detektorene. Prisen for detektorene finnes her.

e. Hva om jeg har en alarm fra før?

• Hør med den gamle leverandøren om de ønsker det gamle anlegget tilbake før du skrur det ned

f. Hvilket geografisk område utføres monteringene i?

• Alle som bor i Oslo og Viken får utført monteringen uten ekstra kjøretillegg. For kunder i andre fylker, beregnes et kjøretillegg på kr. 10,- pr kilometer til og fra overnevnte fylkesgrenser.

g. Kan jeg montere anlegget selv?

• Ja, du får med trinn-for-trinn brukerveiledning og kan både programmere og montere det selv.

h. Er alarmen tilkoblert en server?

• Ja, alarmen er tilkoblet en server som gjør at du kan bruke en app for å styre den

i. Jeg bar ikke bredbånd. Kan jeg bruke NookBox likevel?

• NookBox er laget for å bruke brebånd som primær kommunikasjon. Dersom du ikke har bredbånd, men god GSM-dekning kan du bruke SIM-kort i stedet, men da må du regne med litt høyere kostnader kostnader på SIM-kortet

j. Jeg har fast telefonlinje fra før (analog eller ISDN). Kan jeg bruke denne?

• Nei, du trenger bredbånd (og evnt. GSM som backup)

k. Dersom jeg ønsker å flytte - kan jeg ta med alarmen?

• Ja, alarmen er din, og du kan ta den med dit du vi. 


3. Garanti, service, support

a. Har produktene noe garanti?

• Alle produktene har 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil

b. Hva med support og service?

• Kunden er eier av anlegget og utfører selv service på anlegget (som batteribytte). Support får du ved å kontakte Alarm1. Dersom du har serviceavtale (gjennom tilleggspakken) er dette gratis. Se kontaktsiden

c. Hva gjør jeg dersom jeg ønsker å bytte brukerkode etc.

• Dette er ting du enkelt kan gjøre selv via appen

Sist oppdatert 17.06.2020 kl. 14:11

Del denne siden med andre!

Share on Facebook

Personvernerklæring

Logg inn