Informasjon og ofte stilte spørsmål om våre alarmer for bolig
1. Om alarmanlegget
a. Er alarmanlegget FG-godkjent?
• Ja, alarmsentralen er FG-godkjent. Se https://www.fgsikring.no (søk på PM-10 eller PM-360). Hvor mye du sparer på forsikringen avhenger av hvilket selskap du bruker.
b. Kan jeg få alarm hvis jeg har husdyr?
• Ved husdyr inntil 36 kilo kan det settes opp en egen husdyrdetektor. Ved større dyr må disse evnt. låses inne i et rom uten detektor
c. Jeg har garasje. Kan denne også sikres?
• Ja, det kan settes inn en egen IR-detektor i garasjen, dersom denne ligger i tilknytning til huset
d. Kan alarmen monteres i min hytte?
• Ikke noe problem. Eneste krav er fast strømforsyning.
e. Er anlegget barnevennlig/enkelt å betjene for eldre?
• Ja, det er veldig enkelt å betjene anlegget. Det er kun 1 knapp som trykkes for å aktivisere alarmen, og kun en 4-sifret kode (som barnet selv kan velge) for å skru det av. En melding kan også sendes automatisk til foreldrene sin telefon, når barna bruker sin kode for å slå alarmen av. Nå er det også mulig å bruke en "chip" - helt uten kode!
f. Kan denne sentralen senere kobles til en bemannet vaktsentral?
• Ja, ettersom denne sentralen både er FG-godkjent, og har den kommunikasjonen som kreves av en moderne vaktsentral, er ikke det noe teknisk problem. Den brukes i dag av både Sector Alarm og Vaktservice
g. Hva gjør jeg dersom det går en alarm?
• Når det går en alarm vil din mobiltelefon bli ringt opp av alarmen i huset. Du vil samtidig få en SMS som forteller deg hvor i huset alarmen har gått og hvilken type alarm det er (innbrudd, brann, vann etc.). Dersom det har gått alarm i flere soner kan du være helt sikker på at det er uvedkommende i huset og du kan ringe rett til politiet selv. Evnt. kan du også ringe de nærmeste naboene slik at disse kan observere og melde tilbake hva de ser.
h. Er det mange falske alarmer?
• Nei, det går så å si aldri ”falske” alarmer fra disse sentralene. Disse har i så fall årsak av åpne vinduer med blafrende gardiner, varmeovner eller lignende (i så fall kan detektoren flyttes) eller settes mindre sensitiv
i. Får jeg satt opp alarmoblater?
• Ja, alle kunder får tilsendt alarmoblater med varsling om FG-godkjent alarm tilknyttet Alarm1. Dette er i de fleste tilfeller nok til å holde tyven unna!
j. Kan jeg montere alarmen selv?
• Ja, de fleste velger faktisk å montere alarmen selv. Du får den tilsendt ferdig programmert - og det er bare å skru den opp på veggen. Du får også med en grundig trinn-for-trinn monteringsanvisning
k. Kan jeg få alarmen ferdig montert?
• Ja, så lenge du bor i Oslo eller Akershus, kan du bestille alarmen med montering mot et pristillegg på kr. 2000,- (uansett antall komponenter)
l. Er alarmen helt trådløs?
• Ja, alarmen er trådløs. Sentralen krever strømtilkobling, ellers er alt helt trådløs.
m. Hva er forskjellen på grunnpakkene?
• Powermaster10 er den vi selger mest av og passer for de aller fleste boliger (også næring).
Dersom du har følgende ekstra behov kan du vurdere Powermaster33:
- Du har behov for flere enn 30 soner/detektorer (maks 64)
- Du har behov for flere enn 8 brukere/tags (maks 48)
- Du har behov for talemodul, dvs at sonenavn blir lest opp i telefonen ved utløst alarm (du får uansett sms med sonenavn)
Med powermaster33 følger det med et eksternt tastatur (KP-250) i grunnpakken.
n. Har alarmen nulighet for kablede innganger?
• Ja. Powermaster10 har mulighet for 1 kablet inngang (sone 29). Dette kan være en kablet detektor, eller det kan være en nøkkelsone, dvs. en kabel inn som skrur av eller på alarmen når kabelen er åpen eller lukket.
Powermaster 33 har mulighet for 2 kablede innganger (med ekstra "expander" kort)
o. Kan alarmen styres sammen "Yale Doorman"?
• Nei, dette systemet er ikke kompatibelt med "Yale Doorman".
p. Har alarmen mulighet for kablede utganger?
• Ja. Powermaster10 har en utgang som kan trigges av tilkobling/frakobling/alarm etc. Med et ekstra kort (PGM-5) har man flere utganger og kan også velge NO/NC etc.
Powermaster 33 har i tillegg 12V utgang via PGM-5 kortet.
q. Har jeg behov for Bredbåndsmodulen (IP-modul)?
• Med IP-modulen vil det være noe raskere å logge seg på app´en og hente bilder fra kameradetektoren (ca. 10 sekunder). Men du må uansett ha GSM-modul fra at alarmen skal kunne ringe og sende SMS.
2. Kostnader
a. Hvor mye koster sentralen og detektorene?
• Sjekk ut våre produkter for å få en oppsummert over hva det vil koste
b. Er det noen faste utgifter?
• Nei (du kan velge et GSM-abonnementet fra Telenor gjennom oss - eller stå for dette selv).
c. Er det noen bindinger?
• Nei, det er ingen bindinger, og kunden eier anlegget fult ut etter monteringen
d. Er det mulig å utvide alarmanlegget til flere detektorer i ettertid?
• Ja, det er ikke noe problem. Bare bestill det du ønsker i ettertid, og du vil få beskrivelse i hvordan du selv kan programmere inn de nye detektorene. Prisen for detektorene finnes her.
e. Hva om jeg har en alarm fra før?
• Hør med den gamle leverandøren om de ønsker det gamle anlegget tilbake før du skrur det ned. PowerMaster-anlegget har kodede detektorer og er ikke kompatiblet med andre alarmsensorer.
f. Hvilket geografisk område utføres monteringene i?
• Alle som bor i Oslo og Akershus får utført monteringen uten ekstra kjøretillegg. For kunder i andre fylker, beregnes et kjøretillegg på kr. 10,- pr kilometer til og fra overnevnte fylkesgrenser.
g. Kan jeg kjøpe bare alarmsystemet, og montere anlegget selv?
• Ja, se pnkt. 1.j. over
h. Må jeg bruke forhåndsinstallert SIM-kort fra Telenor?
• Du står fritt til å velge, men vi anbefaler SIM-kort fra Telenor. Eneste unntak er dersom det av dekningsmessige årsaker bør benyttes en annen teleleverandør. NB! Tvilling-SIM vil ikke fungere mot serveren!
i. Må alarmen være koblet til en server?
• Når alarmen er tilkoblet en server, kan vi gi support og bistand ved behov. Det er også via serveren det er mulig å koble seg opp via app´en og mulighet til å få tilsendt kamerabilder på epost
j. Jeg har fast telefonlinje fra før (analog eller ISDN). Kan jeg bruke denne?
• Nei, du trenger GSM-sender eller bredbåndsmodul for å få overført alarmsignalet
k. Dersom jeg ønsker å flytte - kan jeg ta med alarmen?
• Ja, alarmen er din, og du kan ta den med dit du vi. Du vil få hjelp av Alarm1 til evnt. ny programmering
3. Garanti, service, support
a. Har produktene noe garanti?
• Alle produktene har 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil
b. Hva med support og service?
• Kunden er eier av anlegget og utfører selv service på anlegget (som batteribytte). Support får du ved å kontakte Alarm1. Se kontaktsiden
c. Hva gjør jeg dersom jeg ønsker å bytte til et annet telefonnummer, stille klokken etc.
• Dette er ting du enkelt kan gjøre selv og står godt forklart i brukerveiledning
Sist oppdatert 01.12.2020 kl. 18:46